05 April 2009

Ada Apa Dengan MASA


Bismillahirrahmanirrahim..

Hamdan wa syukran lillah..
Alhamdulillah, bisa lagi aku menghirup udara segar, menikmati kurniaan Allah SWT.. Ngomong2 soal nikmat, teringat pula sama lagu 'Ingatlah Allah' dendangan Sakha dalam sinetron 'Mutiara Hati'.. Banyak bangat pengajaran yang bisa kita ambil daripada senikatanya..


Di waktu kaya ingatlah pada Allah

Di waktu miskin ingatlah pada Allah

Di waktu sehat ingatlah pada Allah

Di waktu sakit ingatlah pada Allah

Kerjakan per
intahNya jauhi laranganNya
Itulah orang yang ingat Allah

Ingatlah wahai manusia

Semua kan kembali pada Allah

Ingatlah wahai manusia
Hidup matimu di tangan Allah


Astaghfirullah..
Dalam sedar mahupun tidak, sudah banyak nikmat Allah yang telah kita sia-siakan.. Antaranya ialah nikmat lapang sebelum sempit (sebagaimana yang terdapat dalam hadis Rasulullah SAW).. Ya, nikmat yang perlu kita rebut sebelum ia hilang yang pada akhirnya akan meninggalkan 1001 penyesalan dalam diri..


Lalu, apakah tindakan yang perlu dibuat? Tepat sekali! Masa lapang tersebut haruslah diisi dengan apa sahaja yang PERLU diisi di dalamnya. Apakah yang PERLU diisi di dalamnya? Persoalan ini hanya boleh dijawab oleh individu masing-masing...


Caranya, mudah sahaja..! Anda hanya perlu dapatkan sehelai kertas kecil dan sebatang pen, kemudian catatkan segala perkara-perkara or kerja-kerja yang perlu anda selesaikan..dari sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besar perkara.. Pastikan mengikut aulawiyat.. Then, tampalkan di tempat yang anda sering lihat (cth: softboard meja study)..


Seterusnya, apa lagi, anda hanya perlu men'transform'kan perkara-perkara tersebut daripada tulisan menjadi realiti.. Setelah itu, potong perkara-perkara yang telah dilaksanakan menggunakan pensel or pen.. Ahh..hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa nikmatnya melihat perkara-perkara dan kerja-kerja tersebut telah banyak yang dipotong.. Hal ini menandakan bebanan anda sudah berkurangan..dan anda bakal menjalani kehidupan seharian anda dengan lebih tenang dan lancar..(^_^)

Memetik firman Allah SWT, mafhumnya:

"Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh, serta berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran."
(al-'Asr, 1-3)

"...Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri..."
(ar-Ra'd, 11)

Selamat mencuba!

~MEMBURU CINTA HAQIQI~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...