02 March 2011

Posting Oh Posting.. (Part 1)

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamu'alaikum wbt..

Ditempatkan di rumah UIA di temerloh bersama 9 classmates nursing yang lain, hari ni merupakan hari ketiga kami posting di HoSHAS, Temerloh. Berada di wad paediatrik, tak sunyi dengan tangisan dan keletah kanak-kanak. Kami 7 orang semuanya ditempatkan di wad paediatrik Melor 1, aras 8, HoSHAS.

Erm.. Posting di wad kanak-kanak ni, seronok pun ada, tak seronok pun ada..

Tak seronok sebab kami tak amik lagi subjek paediatrik, tahun 3 nanti baru belajar. Nak buat macam mana, menumpang di tempat orang, terpaksalah ikut pembahagian yang dah ditetapkan oleh tuan rumah walaupun kami tak belajar lagi. Kesannya, banyak benda yang kami tak tahu tentang penjagaan kanak-kanak n tak banyak prosedur yang boleh kami buat.. Sem lepas pun jadi macam ni jugak.. Ujian.. =( Tapi alhamdulillah, dapat CI (clinical instructor) dan pensyarah yang sangat memahami, setia mendengar luahan hati kitorang.. Sr. Meriati, Sr. Hong, Sr. Nani..dll.. ^_^

Yang tak seronok ni, banyak lagi sebenarnya, tapi kita cerita sket je lah kat sini..tak
best nak ungkit benda-benda yang tak seronok ni.. Kan??


Tapi ada jugak seronoknya bila posting di wad kanak-kanak ni. Dapat main dengan budak-budak, terhibur dengan keletah diorang yang macam-macam..

Aqram (5 tahun) dengan rambut pacaknya, didiagnosakan menghidap penyakit
renal impairment, tapi sangat aktif terutamanya bila berganding dengan teman baik wadnya, Ajit Kumar (10 tahun) yang menghidap penyakit PTB (pulmonary tuberculosis). Ada sekali tu, diorang ma
cam gaduh main-main je pun.. Aqram geram sampai cakap kat Ajit "Mak awak putih!"..sedangkan hakikatnya adalah sebaliknya..huhu..

(Gambar hiasan)

Selain tu, ada jugak patient yang dah fobia dah duduk kat wad. Baru je nurse datang bawak paket darah untuk transfuse darah, terus air mata membasahi pipi dan baju..huhu..padahal tak sakit pun..

Ada patient tu pulak, umur dia 6 tahun kalau tak silap, dapat burn injury sebab terjatuh kat dalam sup panas..habis melecur bahagian punggung, peha hingga betis kanan dia. Kami kena buat dressing (cuci luka) kat dia pagi tu.. Apa lagi, meraung-raung lah dia dibuatnya.. Kesian sangat.. Tapi yang kelakarnya, sampai terkentut budak tu dibuatnya.. Bukan sekali tapi 2 kali..huhu..

Apa yang seronoknya lagi, dapat belajar parenting..^_^ Macam mana nak prevent anak daripada injury, nak pujuk anak tak nak bagi nangis, menahan sedih melihat anak-anak menerima rawatan yang menyakitkan dan tingginya kesabaran seorang ibu menjaga anaknya tak kira waktu.. Kalau macam ni, tak yah amik subjek parenting macam kawan-kawan nursing lain pun takpe..belajar dalan wad kanak-kanak je pun dah ok..huhu..=)

Pagi tadi terima new case, baby baru umur 2 bulan, disyaki PTB. Dia lah juara pesakit termuda dalam wad ni..=) Muka macam baby girl, tapi boy rupanya. Comel sangat. Pagi tadi dia BO (bowel open/ berak) bocor atas mak dia masa susukan dia. Mak dia sabar je. Moga dia bakal jadi pejuang Allah, pembela agama sehebat namanya. Muhammad Hizbullah..

(Gambar hiasan)

Ha, sebelum terlupa, credits to my wardmates yang sangat supportive dan satu kepala (yeke?)..huhu.. Nurul, Raihan, Ili, Naim, Ela dan Mc Ang.. ^_^

Hmm.. Banyak lagi sebenarnya yang nak dikongsikan pengalaman pahit dan manis dalam wad Melor 1 ni, tapi kang boring pulak nak baca berjela-jela.. Kita sambung di lain entri pulak lah ye..

Buat sahabat-sahabat nursing lain, setiap daripada kita pasti ada pengalaman pahit yang kita kena tempuh sepanjang posting ni, tapi ambillah dan pandanglah ia di sudut yang positif. HAPPY POSTING semua..! ^_^


~MEMBURU CINTA HAQIQI~

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...