11 February 2010

Campylobacter jejuni


Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum buat semua pembaca. Salam sayang daripada saya.

Alhamdulillah, setelah hampir 4 bulan saya tidak meng'update' blog ni, akhirnya diberi kekuatan juga oleh Allah untuk update blog ni. Hmm....dah bersawang habis dah ni.. Segala macam sarang dah ada ni... Sekarang masa untuk bersihkan semua sawang-sawang dan sarang-sarang tu! =)

Kali ni, saya ingin berkongsi dengan semua tentang sejenis bakteria yang boleh menjangkiti Gatrointestinal tract (tak tau dalam BM lah) kita. Bakteria ni telah saya jadikan bakteria pilihan saya untuk assignment subjek Microbiology. Nama bakteria ni ialah Campylobacter jejuni.

Campylobacter bacteria


Infectious Diseases

Campylobacter jejuni can cause a spectrum of disease including gastroenteritis, proctitis, septicaemia, meningitis, abortion and autoimmune disease such as Reiter’s arthritis and Guillain-Barre syndrome (GBS). The most common clinical syndrome seen in humans infected with C. jejuni is gastroenteritis (jangkitan dalam laluan pemakanan kita). In most individuals, C. jejuni-associated gastroenteritis is self-limiting, resolving within a week unless underlying illness is present such as human immunodeficiency virus (HIV) infection.


Routes of Transmission

Figure: Source of transmission of C. jejuni. Top boxes: Animal reservoirs and sources of infection (the sheep has just given birth to a dead campylobacter-infected lamb). Left-hand box: Transmission by direct occupational contact (farmer, butcher, poultry processor). Right-hand box: Transmission by direct domestic contact (puppy or kitten with campylobacter diarrhoea; intrafamilial spread mainly from children). Central box: Indirect transmission through consumption of untreated water, raw milk, raw or undercooked meat and poultry, food cross-contaminated from raw meats and poultry; possible transmission from flies.

Gambarajah di atas menceritakan macam mana kita boleh dijangkiti dengan bakteria ni. Contohnya, kita minum air yang mengandungi bakteria ni tanpa dirawat terlebih dahulu, ataupun kita makan daging yang dijangkiti bakteria ni tanpa masak betul-betul.

OK lah..setakat ni sahaja perkongsian saya kali ini. Untuk post akan datang, saya akan cerita pula bagaimana langkah pecegahan yang kita boleh ambil untuk mengelakkan diri daripada dijangkiti oleh bakteria Campylobacter jejuni ni....

Salam sayang..^_^

~MEMBURU CINTA HAQIQI~

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...