14 August 2010

RAMADHAN.......

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum buat semua sahabat pembaca yang dikasihi sekalian...^_^

Hmm..sudah begitu lama diri ini tidak meng'update' blog yang sudah bersawang dan berhabuk ni.. Hati kata: "Nak update blog..!" Tapi otak kata: "Malasnya nak update...." Akhirnya, otak menghantar
impulse ke bahagian anggota lain mengarahkan supaya tidak melakukan tindakan untuk meng'update' blog... Namun, pada hari ini, hati telah berjaya mempengaruhi otak... YES! Blog updated...=)

Ha, bersempana bulan Ramadhan yang penuh barakah ni, saya ingin berkongsi sedikit pengalaman berpuasa masa kecik-kecik dulu dengan anda semua. Dalam keluarga, kami telah dididik oleh mak dan ayah untuk mula berpuasa seawal usia 5 atau 6 tahun lagi. Di peringkat awal, metodologi yang digunakan ialah bangun sahur lambat dan hanya perlu puasa setengah hari je. So, mudah je lah kan untuk seorang budak kecil berpuasa. Apabila sudah nampak serasi, tempoh berpuasa pada setiap hari ditingkatkan sedikit demi sedikit sehinggalah kami mampu untuk puasa penuh sehari. Natijahnya, seawal usia darjah 1 atau 2, kebanyakan
kami sudah berjaya puasa 1 bulan penuh..! Credits to mak and ayah...

Inilah wajah bersih kedua emak dan ayah saya yang sangat-sangat berjasa dalam mendidik saya mengenal Islam

Tapi yang lucunya, masa kita kecik tu, tak tau plak kena sahur sebelum subuh, puasa daripada terbit fajar hingga terbenam matahari, bukak puasa lepas Maghrib dsb... Just ikut je mak cakap.. Bila dah besar dan tengok adik-adik plak yang melalui fasa tersebut (sahur lambat dan bukak puasa awal), rasa nak tergelak je..kelakar sebab puasa tak cukup syarat rupanya...=)

Ha, ni Nurul Iman, adik bongsu saya. Baru berusia 6 tahun. Setakat yang saya balik rumah masa Ramadhan ke-2 hari tu, mak tak ajar lagi dia puasa. Coming soon kot...=)

Hebat kan metodologi dakwah dan tarbiyah yang diajar oleh Allah dan Rasul-Nya kepada kita.. Step by step. Don't rush! If not, your mad'u (sasaran dakwah) will run from you. Your mad'u will refuse to follow you. Isn't it..??? Same goes to solah and other islamic teachings.. This method can also be applied when doing dakwah fardhiyyah.. Nice right??

Ha, satu lagi,
part yang paling best skali bila dah habis puasa ni, mesti dapat duit raya yang baaaaanyak daripada ayah...seronok sangat..! Ni juga konsep yang diajar dalam Islam.. Bila buat kebaikan, kita akan dibalas dengan kebaikan jugak.. Bila beribadah, kita akan diberikan pahala oleh Allah.. Bukan menjadikan ganjaran sebagai sasaran tetapi jadikan ganjaran sebagai motivasi untuk kita beribadah dan tingkatkan lagi kualiti dan kuantitinya.

Erm..setakat ni je kot perkongsian kita kali ni. Seandainya anada merasakan metod ini sesuai, bolehlah di'apply' untuk mendidik adik-adik, anak-anak dan mungkin bakal anak-anak anda nanti.. Selamat mencuba..!

Ni malam raya tahun 2009..last day puasa.. Bahagianya dapat bukak puasa berjemaah bersama famili...^_^

RAMADHAN KARIEM..!

~ MEMBURU CINTA HAQIQI ~


2 comments:

  1. alhamdulillah..entri yg cukup b'makna..nnt blh la solehah praktikkan pada anak2 solehah..bila lah agaknya ye?

    ReplyDelete
  2. hehe..insyaAllah...=)
    ish, kamu ni syifa'...dah pandai panggil achik 'solehah' je ye...

    ~MEMBURU CINTA HAQIQI~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...